Co byste měli vědět a na co sebe i vaše dítě připravit?
Jednou z oblastí, na kterou je možné se při testování zaměřit, je profil schopností dítěte. Takto zaměřené testování probíhá většinou za použití individuálního inteligenčního testu, který zadává psycholog. Testování profilu schopností vám může poskytnout cenný vhled do silných a slabých stránek Vašeho dítěte, do jeho schopností a oblastí, ve kterých má předpoklady se v budoucnu nejvíce rozvíjet. Je také cenným zdrojem informací o tom, jak vaše dítě přistupuje k učení.
Individuálně zadávané inteligenční testy se skládají z tzv. subtestů, které měří různé oblasti poznávacích schopností (např. paměť a pozornost). Po sečtení tvoří skóry z jednotlivých subtestů obecný IQ skór. Výsledky z jednotlivých subtestů však často poskytují ty nejužitečnější informace o silných a slabých stránkách a schopnostech dítěte (především v situaci, kdy je profil schopností nerovnoměrný). Proto je vhodnější subtesty interpretovat samostatně a k celkové hodnotě IQ přihlížet jen orientačně. Je také důležité, abyste věděli, že stanovení hodnoty IQ skóru (a jednotlivých subtestů) je pouze pravděpodobnostní. Je proto vhodnější mluvit o určitém rozpětí než o jedné konkrétní hodnotě. Tento fakt je způsoben tím, že jsou výsledky v testu ovlivněny i jinými faktory než jsou měřené schopnosti dítěte. Při jiných měřeních může být dítěti naměřen lehce odlišný skór např. v závislosti na jeho náladě, pozornosti, úrovni fyzického pohodlí (do měření zasahuje např. hlad nebo únava) či povahy vztahu s psychologem provádějícím testování.
Psychologové používají sady různých testů. Některé testy mohou připomínat hry, další zase školní úkoly. Některé se mohou zdát lehké, jiné zase velmi obtížné. Psycholog však vždy poskytne testovanému dítěti instrukce, jak postupovat. Pokud něčemu dítě nerozumí, může se samozřejmě zeptat. V některých případech však záleží na typu úkolu - na některé otázky dítěte nemůže psycholog odpovědět, protože musí dodržovat přesná pravidla ohledně toho, co a jak má dítěti říkat. Samozřejmě však vždy udělá vše, co bude v jeho silách, aby zajistil, že dítě dobře porozumí zadání.
Většina testů začíná velmi jednoduchými (až primitivními) otázkami, na které může mít vaše dítě tendenci odpovídat jednoduše nebo záměrně „hloupě“. Pokud schválně odpoví špatně, i když zná správnou odpověď, psycholog musí tuto reakci označit jako špatnou odpověď a dát vašemu dítěti jednodušší otázky. Je proto důležité, aby vaše dítě odpovídalo, jak nejlépe dovede. Postupně se psycholog propracuje k těžším a těžším otázkám až po ty úplně nejtěžší, u kterých pravděpodobně začne dítě chybovat. Je však důležité, aby se nevzdávalo, zůstalo klidné, a co nejlépe odpovídalo. Otázky jsou navrženy tak, aby i velmi chytré starší děti neodpověděly na všechny otázky správně, a aby dokonce i dospělí měli s jejich zodpovězením potíže. Když už budou pro dítě otázky nezodpověditelné, psycholog testování ukončí a přejde k dalšímu souboru úkolů.
Postarejte se o pohodlí vašeho dítěte při testování. Ujistěte se, že je před testováním odpočaté, najezené a má aspoň základní přehled o tom, co ho při testování čeká. Sdělte dítěti, že testování je odlišné od zkoušek a testů ve škole, které testují, co se naučilo. Připravte ho na to, že se může setkat i s otázkami, na které nebude znát odpověď, protože test je navržen pro děti různého věku. Neočekává se, že bude vědět všechno, ale mělo by odpovídat, jak nejlépe dovede.
Dozvíte se především informace o silných stránkách v poznávacích schopnostech vašeho dítěte a jeho učebním stylu. Jak přistupuje k řešení problému? Postupuje impulzivně? Bezstarostně? Váhavě? Jaké jsou jeho schopnosti plánování? Jaký je jeho úsudek? Testování může identifikovat jakékoliv rozpory v jeho silných a slabých stránkách, odhalit možné učební potíže a určit, jak jeho emoční reakce ovlivňují učení. To vše jsou velmi cenné informace, které může dítě využít ve škole i mimo ni.
Snažte se být co nejsrozumitelnější. Především u mladších dětí zvažte, zda dítěti sdělovat jeho IQ skór. Většina dětí není schopná porozumět tomu, co aktuální IQ skór znamená. Je to jen číslo a dítě by ho mohlo dezinterpretovat a zobecnit jako ustálenou definici svých schopností nebo limit svého potenciálu. Mohlo by také dojít k různým nesprávným závěrům, např.: Moje IQ je vyšší než IQ mých kamarádů – musím být chytřejší než oni… Nejsem tak nadaný jako moje sestra, a tak od sebe nemůžu moc očekávat. Pomozte mu spíše porozumět profilu jeho schopností. Vysvětlete mu, ve kterých oblastech spočívají jeho silné stránky. Je také důležité mluvit o tom, jak se dají zjištěné schopnosti rozvíjet, jak je propojit s tím, co dítě baví a čemu se rádo ve volném čase věnuje.
Zdroj: Tento článek volně vychází z článku "How to explain IQ testing to your gifted child" od Gail Post - http://bit.ly/1PkJu4u.
Chcete se poradit s odborníky či rodiči nadaných dětí z celé ČR? Podělit se s nimi o své zkušenosti či názory? Být v kontaktu se stále rostoucí komunitou, která se zajímá o téma nadání? Zapojte se do facebookové skupiny "Nadané děti", která je určena k diskusi a sdílení nových informací z oblasti nadání.
Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.-5. třídu (TIM3-5). Přečtěte si více informací o testu a způsobu distribuce.
Číst víceInvenio je moderní diagnostický systém primárně určený k vyhledávání mimořádně nadaných žáků v 1.-5. třídě ZŠ. Systém umožňuje stanovit profil schopností testovaných žáků zábavným způsobem - pomocí jednoduchých videoher. Lajkněte si Invenio na Facebooku.
Adresa:
INPSY a Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 496 219
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Nadané děti, Práva vyhrazena