Všechny nadané děti se nechovají při běžné školní práci tak, jak odpovídá jejich typickým charakteristikám. To může mít řadu příčin. Může to být způsobeno např. jejich osobnostním laděním, sníženým sebevědomím, nevhodným třídním klimatem, nevhodnými učebními postupy, neidentifikovanou poruchou učení, problémy v rodině atd. Skutečný rozumový potenciál těchto dětí tak může být velmi snadno pro mnohé učitele zastřen.
Jindy naopak jsou pozitivní poznávací potřeby nadaných dětí tak silné, že mohou, při neodhalení skutečných příčin „neobvyklého“ chování, působit velmi rušivě, mohou být zaměněny s poruchou chování a mohou vést ke vzniku řady sociálních a emocionálních problémů. Přední americký psycholog J. Webb (1993), který se dlouhodobě zabývá problematikou vzniku těchto problémů u nadané dětské populace, ukazuje, jak mohou být typické poznávací charakteristiky nadaných dětí spojeny se školními problémy.
Možné problémy asociované s charakteristickými pozitivními vlastnostmi nadaných | |
Pozitivní charakteristiky | Možné problémy |
Rychle získávají a uchovávají si nabyté informace. | Netrpěliví, když jsou ostatní pomalí, nemají rádi rutinu a dril, odmítají neustále drilovat základní dovednosti. |
Intelektová zvídavost, vnitřní motivace, hledání významu. | Pokládají nekonečné otázky, silná vůle, odmítají direktivnost, stejné očekávají od ostatních. |
Schopnost zobecňování, abstrakce, syntézy, rádi řeší problémy a mají v oblibě další intelektové aktivity. | Odmítají detaily, dril, vystupují proti vyučovacím procedurám. |
Dovedou vidět vztah příčina - důsledek. | Mají problémy smířit se se vším nelogickým - jako jsou pocity, tradice nebo důvody, které se mají brát jako osudové. |
Mají rádi pravdu, spravedlnost, „fair play“. | Mají problémy být praktičtí, zabývají se humanitárními otázkami. |
Rádi organizují lidi a věci do struktury a řádu, systematizují. | Konstruují komplikovaná pravidla nebo systémy, tím se mohou jevit jako příliš dominující a ovlivňující. |
Široký slovník, jednoduché verbální vyjadřování, rozsáhlé informace v různých oblastech. | Mohou používat slova k tomu, aby se vyhnuli určitým situacím, často se nudí ve škole a s vrstevníky, ostatní je vidí jako „všeznalce“. |
Myslí kriticky, mají vysoké cíle, jsou sebekritičtí a hodnotí ostatní. | Kritičtí a netolerantní k ostatním, mohou být depresivní, perfekcionisté. |
Vynikající pozorovatelé, chtějí poznat vše neobvyklé, jsou otevřeni novým zkušenostem. | Příliš intenzivní zaměření, občasná lehkověrnost. |
Kreativní, tvořiví, mají rádi nové způsoby, jak je možné věci dělat. | Mohou narušovat plány a odmítat to, co je už známé, ostatní je vidí jako odlišné. |
Intenzivní koncentrace, schopnost dlouho se koncentrovat v oblastech svého zájmu, chování orientované na cíl, vytrvalost. | Nesnáší vyrušování, odmítají vykonávat všechny povinnosti a kontakt s lidmi v době, kdy jsou ponořeni do svých zájmů. |
Senzitivita, empatie, touha být druhými akceptován. | Citlivost ke kritice ostatních nebo k odmítání kamarády, očekává, že ostatní uznávají podobné hodnoty, potřeba úspěchu a uznání, mohou se cítit být odcizeni a „jiní“. |
Velká energie, dychtivost, období intenzivního úsilí. | Frustrace z nečinnosti, dychtivost může ostatní rušit, potřeba neustálé stimulace, mohou se jevit jako hyperaktivní. |
Nezávislost, preferují samostatnou práci, důvěřují sami sobě. | Mohou odmítat podněty rodičů nebo kamarádů, nekonformní, nekonvenční. |
Různé zájmy a schopnosti, těkavost. | Mohou se jevit jako neorganizovaní, frustrovaní nedostatkem času. |
Silný smysl pro humor. | Vidí absurdity některých situací, jejich humoru nemusí vrstevníci porozumět, mohou se stát „třídním klaunem“, aby tak získali pozornost ostatních. |
Literatura:
Webb, J. (1993). Nurturing social - emotional development of gifted children. In K. A. Heller, F. J. Mönks, A. H., Passow (Eds.), International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent (525 - 538). New York, Pergamon.
Autor: Šárka Portešová
Chcete se poradit s odborníky či rodiči nadaných dětí z celé ČR? Podělit se s nimi o své zkušenosti či názory? Být v kontaktu se stále rostoucí komunitou, která se zajímá o téma nadání? Zapojte se do facebookové skupiny "Nadané děti", která je určena k diskusi a sdílení nových informací z oblasti nadání.
Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.-5. třídu (TIM3-5). Přečtěte si více informací o testu a způsobu distribuce.
Číst víceInvenio je moderní diagnostický systém primárně určený k vyhledávání mimořádně nadaných žáků v 1.-5. třídě ZŠ. Systém umožňuje stanovit profil schopností testovaných žáků zábavným způsobem - pomocí jednoduchých videoher. Lajkněte si Invenio na Facebooku.
Adresa:
INPSY a Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 496 219
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Nadané děti, Práva vyhrazena