Tyto děti, které mají na jedné straně výjimečné schopnosti – nadání, ale trpí současně určitým handicapem, bývají v anglické terminologii nejčastěji označovány jako „twice exceptional“. Společným rysem celé této skupiny dětí je, že bývá obtížné ji identifikovat. Handicap a nadání se často vzájemně kompenzují, maskují, a proto bývají tyto děti učiteli označovány většinou jako průměrné.
Mezi nejčastější kombinace rozumového nadání a diagnózy patří:
NADANÉ DĚTI SE SPECIFICKÝMI VÝVOJOVÝMI PORUCHAMI UČENÍ (ZEJMÉNA S DYSLEXIÍ, DYSORTOGRAFIÍ, DYSGRAFIÍ)
Základní problémy, které brání úspěšné identifikaci nadání těchto dětí, bývají následující:
NEJČASTĚJI SE NADANÉ DĚTI S PORUCHAMI UČENÍ ŘADÍ MEZI NÁSLEDUJÍCÍ TŘI TYPY SKUPIN:
DIGNOSTIKA OBOU VÝJIMEČNOSTÍ
K identifikaci nadání a poruch učení je zapotřebí cílená diagnostika obou výjimečností. Je třeba upozornit, že existuje řada kombinací míry a typů obou výjimečností a doporučení záleží vždy na každém individuálním případě. V závislosti na odpovídající diagnostice je potřeba vytvořit individuální studijní plán a postupy, které by zohledňovaly obě výjimečnosti.
ZÁKLADNÍ NÁPADNÉ CHARAKTERISTIKY PŘI DIAGNOSTICE ROZUMOVÝCH SCHOPNOSTÍ U NADANÝCH DĚTÍ S SPU
TYPICKÉ ROZVINUTÉ (ČASTO NADRPŮMĚRNÉ) KOGNITIVNÍ CHARAKTERISTIKY U NADANÝCH DĚTÍ S SPU, NA KTERÉ MŮŽE UPOZORNIT RODIČ A UČITEL
NĚKTERÉ TYPICKÉ NÁPADNÉ ROZPORY V KOGNITIVNÍCH CHARAKTERISTIKÁCH U NADANÝCH DĚTÍ S PORUCHOU UČENÍ
Dyslexie | Nadaní s dylexií |
Špatná paměť na fakta. Špatná krátkodobá paměť, problémy s memorováním.
|
Lepší dlouhodobá paměť. Schopnost třídit, srovnávat, klasifikovat informace.
|
Problémy v oblasti čtení, psaní, užívání gramatických pravidel.
|
Dobrá slovní zásoba i produkce.
|
Velké problémy s jednoduchými úkoly – sčítání, odčítání... Bojují s jednoduchým, po sekvencích jdoucím materiálem.
|
Schopnost komplexních matematických operací. Lepší výsledek v náročných úkolech.
|
Nadané děti se mohou ve škole často nudit. V důsledku toho vyrušují, nedávají pozor a snaží se na sebe upozornit. Proto bývají učiteli označeny jako hyperaktivní. Odborná literatura však ukazuje, že zejména u nadaných dětí může dojít v této souvislosti k chybným diagnózám a závěrům, a proto je třeba cílená, psychologická diagnostika za účelem stanovení, či vyvrácení ADHD.
Lind (1996) uvádí některé odlišné způsoby chování u dětí nadaných na jedné straně a hyperaktivních na druhé, které nám mohou sloužit jako počáteční vodítka pro správnou diagnózu. Jde zejména o schopnost dlouhodobé (i několikahodinové) koncentrace pozornosti u nadaných dětí, pokud jsou skutečně zaujati.
Jak obecně odlišit nadání od ADHD?
Nadání ?
|
ADHD ?
|
Projevuje méně nevhodného chování, když je zaujato.
|
Chování není ovlivněno zájmy.
|
Kontakt s podobně nadanými dětmi výrazně zmenšuje projevy nevhodného chování.
|
Kontakt s ostatními nadanými dětmi nemá pozitivní efekt na chování.
|
Aspergerův syndrom patří mezi pervazivní vývojové poruchy. Jde o celoživotní neurovývojovou poruchu, která má vliv na sociální a komunikační schopnosti jedince, tj. ovlivňuje to, jak se dotyčný chová k ostatním a jak s nimi komunikuje. Vyvozujeme ji ze specifického chování. Z toho plyne narušení v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Děti se syndromem AS mohou dosahovat IQ až 160. V případě na podezření AS syndromu, je třeba včasná diagnóza, aby se vhodným, zejm. psychologickým a speciálně – pedagogickým vedením, předešlo možným problémům v pozdějším období, zejména v adolescenci (deprese, úzkosti, suicidální sklony...)
Autor: Šárka Portešová
Chcete se poradit s odborníky či rodiči nadaných dětí z celé ČR? Podělit se s nimi o své zkušenosti či názory? Být v kontaktu se stále rostoucí komunitou, která se zajímá o téma nadání? Zapojte se do facebookové skupiny "Nadané děti", která je určena k diskusi a sdílení nových informací z oblasti nadání.
Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.-5. třídu (TIM3-5). Přečtěte si více informací o testu a způsobu distribuce.
Číst víceInvenio je moderní diagnostický systém primárně určený k vyhledávání mimořádně nadaných žáků v 1.-5. třídě ZŠ. Systém umožňuje stanovit profil schopností testovaných žáků zábavným způsobem - pomocí jednoduchých videoher. Lajkněte si Invenio na Facebooku.
Adresa:
INPSY a Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 496 219
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Nadané děti, Práva vyhrazena