Ve vzdělávání nadaných se uplatní mnoho postupů a metod, které rozvíjí pedagogika všeobecně a které se proto obdobně používají při práci s běžnými žáky. Vedle toho ale existuje řada strategií, které lze při práci s běžnými žáky použít pouze v omezené míře, nebo vůbec. Příčiny mohou spočívat jednak v náročnosti metody nebo obsahu, se kterým tato metoda pracuje, stejně tak ale mohou pramenit spíše v oblasti motivace: běžní žáci určitou aktivitu sice zvládnou, ale bude jim připadat jako nezajímavá, zbytečná, matoucí a podobně. Na druhou stranu je ale hranice mezi metodami vhodnými pro běžné žáky a metodami určenými pro vzdělávání nadaných tenká a neostrá a praxe zná mnoho případů, kdy postupy původně vytvořené pro edukaci nadaných bylo možné po drobných úpravách s úspěchem použít v běžných třídách. V následujících bodech uvádíme stručný nástin strategií, které se v pedagogice nadaných v minulosti osvědčily.
Na základě rozborů schopností a dovedností žáků ve třídě je vhodné náplň běžného učiva a zejména procvičování zredukovat tak, aby žáci zbytečně neopakovali již naučenou látku. Např. v 1. třídě, když umí číst a psát, ale i v jiných oblastech. Více času může učitel věnovat náročnějšímu učivu a tím zamezí vzniku nudy z neustálého opakování. Učitel připravuje následující fáze:
Díky efektivnímu dotazování se mohou nadaní žáci učit propojovat poznatky, porozumět složitým vztahům, ale i vyvozovat závěry, zobecňovat. Otevřené otázky více povzbuzují myšlení jak kritické, tak tvořivé a učí žáky své otázky lépe formulovat a zaměřovat se na produktivní odpovědi.
Typ otázky | Cíl | Klíčová strategie | Příklad |
Otázka typu výčet | Reprodukce | Vybavování z paměti | Jmenuj hlavní evropská města |
Srovnání/kontrast Hledání podobností a rozdílů |
Podpora vyšší úrovně myšlení | Asociace | Jak se liší....? |
Divergentní otázky Otázky směřující k reorganizaci reality |
Podpora tvořivého myšlení | Brainstorming | Co by se stalo, kdyby...? |
Otevřené otázky – vyžadují více než jednu odpověď | Podpora formulace různých odpovědí | Syntéza, analýza, evaluace | Jak motivovat Řecko, aby setrvalo v EU? |
Znalost: zdokonalování znalostí, faktů, terminologie, klasifikací, principů, teorií. | Vybavování informací z dlouhodobé paměti. Např. Co řekl XY o...? Kdo vynalezl…? Kdo rozhodl o...? |
Porozumění: interpretace znalostí, konstrukce významu z ústního, psaného nebo grafického záznamu. | Co si myslíš o...? Jaká byla hlavní myšlenka..? Můžeš udělat jednoduchou osnovu…? Co nám to říká? |
Aplikace: aplikace získaných znalostí a pravidel na novou situaci. To vede k porozumění konkrétním nebo hypotetickým situacím. | Jak by ses zeptal.? Které faktory bys změnil? Jak bys znázornil....? |
Analýza: schopnost pochopit různé pohledy, účel, vztah příčina - následek. | Jak je to podobné tomu...? Co bys musel vědět, aby to byla pravda? Jaké téma je v pozadí...? |
Syntéza: vytvoření nových jedinečných produktů, formování nových abstraktních vztahů. | Co by se stalo, kdyby...? Kolik způsobů můžeme...? Jaké řešení bychom mohli vymyslet? |
Evaluace: schopnost vytvářet úsudky, rozhodovat. | Myslíš si...? Jaké změny pro… bys doporučil? Proč ano proč ne? |
Rozdílné uplatňování Bloomovy taxonomie v běžné třídě a ve třídě pro nadané žáky
Ve třídě pro nadané může učitel mnohem více pracovat na úrovni analýzy a evaluace – nemusí procvičovat znalostní otázky, ale rovnou práci s informacemi a poznatky.
Žáci se nacházejí v problémové situaci, ve které mají nedostatek informací proto, aby předložený problém jednoduše vyřešili. Každý z nich přináší do řešení problému svoje znalosti, dovednosti, motivaci. Díky tomuto přístupu si děti testují svůj vlastní způsob uvažování a myšlení. Třída se stává spolupracujícím týmem – případně i v malých skupinkách, které se snaží problémovou situaci vyřešit. Žáci diskutují o správných odpovědích a současně se učí argumentovat, proč ty ostatní jsou nesprávné.
Optimální je, pokud zvolíme téma, které má více správných řešení – více než jednu správnou odpověď. Je představen problém – učitel nesděluje žádné pravidlo – zobecnění ani algoritmus, který obvykle vede k jeho vyřešení nebo ke správné odpovědi. Žáci jsou povzbuzováni k diskusi o tématu. Učitel vede postupně žáky k vyvození obecného principu – ke generalizaci, kterou se mají naučit nebo pochopit a k sumarizaci poznatků. Nadané děti jsou schopné sami vyvodit způsob řešení nebo rozpoznat pravidla pro třídění – např. klasifikaci rostlin, zvířat, zákonitosti pro určování slovních druhů apod. Učitel tedy nepředkládá návody, ale problémy k vyřešení a společně se žáky vyvozuje zákonitost.
Žák se snaží sám zaměřit svoji pozornost a úsilí ke splnění cíle. Obvyklý postup je následující:
Chcete se poradit s odborníky či rodiči nadaných dětí z celé ČR? Podělit se s nimi o své zkušenosti či názory? Být v kontaktu se stále rostoucí komunitou, která se zajímá o téma nadání? Zapojte se do facebookové skupiny "Nadané děti", která je určena k diskusi a sdílení nových informací z oblasti nadání.
Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.-5. třídu (TIM3-5). Přečtěte si více informací o testu a způsobu distribuce.
Číst víceInvenio je moderní diagnostický systém primárně určený k vyhledávání mimořádně nadaných žáků v 1.-5. třídě ZŠ. Systém umožňuje stanovit profil schopností testovaných žáků zábavným způsobem - pomocí jednoduchých videoher. Lajkněte si Invenio na Facebooku.
Adresa:
INPSY a Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 496 219
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Nadané děti, Práva vyhrazena