Než použijeme jakoukoliv vyučovací metodu, je třeba vědět, co nadané děti už umí a jak se nejlépe učí. Jedině potom budeme schopni dobře a efektivně uplatnit některý vhodný vzdělávací model. Otázky, které si v tomto příspěvku klademe a na které se pokoušíme přinést odpovědi, jsou následující:
Pro práci s nadanými žáky je důležité uvědomit si, jak se v průběhu učení proměňují jejich znalosti. Základním mechanismem této proměny je tzv. myšlení v souvislostech. Jak ale myšlení v souvislostech probíhá? Každá myšlenka je propojována s dalšími myšlenkami a podněty a tím dochází k vytváření více či méně složitých sítí a vztahů mezi nimi. V průběhu dalšího učení je potom každá nová informace do této sítě určitým způsobem zapojena. Je jasné, že v souvislostech dovedou myslet i běžné děti, výsledek tohoto přístupu však není stejný.
Podívejme se například na významovou síť dvou dětí A a B:
Vidíme, že žák A má mnohem propracovanější síť významových jednotek než žák B. Má jak více samotných jednotek, tak i více vazeb mezi nimi. Dá se tedy očekávat, že žák A danému problému lépe rozumí. A navíc:
Složité významové - vztahové sítě si vytváří většina nadaných dětí. Mnohé z nich mají navíc bohatší a zároveň diferencovanější síť poznatků v určitých oblastech. To jim umožňuje, ale také je podněcuje, hledat další nové podněty. Je to proto, že potřebují, aby byla jejich struktura poznání srozumitelnější, smysluplnější, více zobecnitelná a lépe a rychleji použitelná v nových situacích.
Běžní žáci |
Nadaní žáci |
Důvody k učení, motivace | Důvody k učení, motivace |
Motivace učení od vnější k vnitřní.
|
|
Hledání souvislostí a propojování toho, co už znají | Hledání souvislostí a propojování toho, co už znají |
Učí se většinou tak, že informace propojují různým způsobem:
Liší mezi sebou v tom:
|
|
Strategie učení | Strategie učení |
Používání různých strategií:
Práce s informacemi:
Konkrétní způsob učení:
|
Vzhledem k tomu, že mají výbornou paměť, kterou často uplatňují v oblasti svého zájmu, dovedou ji velmi dobře využívat při učení se novému.
|
Uchovávání informací v paměti | Uchovávání informací v paměti |
|
|
Zdroje a použitá literatura:
Chcete se poradit s odborníky či rodiči nadaných dětí z celé ČR? Podělit se s nimi o své zkušenosti či názory? Být v kontaktu se stále rostoucí komunitou, která se zajímá o téma nadání? Zapojte se do facebookové skupiny "Nadané děti", která je určena k diskusi a sdílení nových informací z oblasti nadání.
Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.-5. třídu (TIM3-5). Přečtěte si více informací o testu a způsobu distribuce.
Číst víceInvenio je moderní diagnostický systém primárně určený k vyhledávání mimořádně nadaných žáků v 1.-5. třídě ZŠ. Systém umožňuje stanovit profil schopností testovaných žáků zábavným způsobem - pomocí jednoduchých videoher. Lajkněte si Invenio na Facebooku.
Adresa:
INPSY a Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 496 219
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Nadané děti, Práva vyhrazena