Řada nadaných dětí projevuje již od velmi útlého věku velký zájem o písmena a čísla. Mnozí z nich ještě nemluví a už ovládají celou abecedu. V zahraniční literatuře se tyto dětí označují jako „děti tužky a papíru “, protože písmena nejen brzy čtou, ale také napodobují jejich tvar a posléze píší celá slova. Řada odborníků se shoduje na tom, že právě schopnost číst před 4. rokem je znakem výjimečného intelektového nadání.
Je zajímavé, že vývoj čtenářských schopností se u těchto dětí odehrává v určitém velice podobném vývojovém sledu. Tyto děti brzy pochopí, že hláska je vlastně jménem písmena a tak, jak se učí jména barev, zvířátek a věcí, začínají se učit i „jména písmen a číslic.“
Prof. Matějček (1995, str. 105) uspořádal výzkum časných čtenářů a zjistil, že je možné odlišit tři hlavní způsoby, jak se děti naučí znát písmena:
Poté, co se dítě naučí bezpečně znát všechna písmena, existuje určité období, kdy se jakoby nic neděje a dítě nespojuje písmena v hlásky a slova. Délka tohoto období je velice individuální. K tomu, že dítě začíná skutečně číst, dojde teprve kolem 3. - 4. roku. Podle Matějčka (1995) je potřeba, aby se do celého, nejprve pravo-hemisférového procesu - rozpoznání písmen - důraz na názorovou a plošnou orientaci, zapojila i hemisféra levá - spojování písmen do hlásek a slov.
Tato tendence se potvrdila i v našich výzkumech. Ukazuje se s jistotou, že tyto děti mají neobyčejnou schopnost sluchové paměti, schopnost manipulovat se zvuky v jednotlivých slovech, schopnost sluchově rozpoznat chybějící písmeno ve slově, schopnost slovo rozložit a zpětně složit.
Časní čtenáři tvoří specifickou skupinu v rámci nadané dětské populace. Tím, jak stále více s přibývajícími měsíci a roky čtou, získávají tyto děti více informací o okolním světě a velice rychle se odlišují od ostatních dětí stejného věku. Jsou to právě ony, které mívají s ohledem na své zájmy a znalosti, velké problémy se začleněním se kolektivu vrstevníků a posléze i do samotného vzdělávání. Domníváme se, že jde dosud o málo prozkoumaný fenomén.
Literatura:
Matejček. Z. (1995). Dyslexie- specifické poruchy čtení. Jinočany: H +H.
Šárka Portešová
Chcete se poradit s odborníky či rodiči nadaných dětí z celé ČR? Podělit se s nimi o své zkušenosti či názory? Být v kontaktu se stále rostoucí komunitou, která se zajímá o téma nadání? Zapojte se do facebookové skupiny "Nadané děti", která je určena k diskusi a sdílení nových informací z oblasti nadání.
Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.-5. třídu (TIM3-5). Přečtěte si více informací o testu a způsobu distribuce.
Číst víceInvenio je moderní diagnostický systém primárně určený k vyhledávání mimořádně nadaných žáků v 1.-5. třídě ZŠ. Systém umožňuje stanovit profil schopností testovaných žáků zábavným způsobem - pomocí jednoduchých videoher. Lajkněte si Invenio na Facebooku.
Adresa:
INPSY a Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 496 219
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Nadané děti, Práva vyhrazena